Права пасажирів і обов’язки авіаперевізників визначаються законами країн перебування та Монреальською конвенцією.
Конвенція розповсюджує свою дію на всі країни Європейського Союзу, а також на багато інших країн.
Скасування і затримка рейсу
Розрізняють ситуації, в яких авіарейс з різних причин скасований або затримується.
Якщо виліт відкладається на строк до 5-ти годин, пасажир може зробити два телефонних дзвінка (відправити факс або e-mail), а також харчування, отримання напоїв і, в нічний час, на розміщення в готелі за рахунок авіакомпанії.
Якщо рейс затримується більш, ніж на п’ять годин, мандрівник може протягом семи днів отримати повернення вартості квитка або вимагати при першій можливості посадки на інший рейс, який іде на той же кінцевий пункт призначення або в інший день, в залежності від наявності місць.
У разі скасування рейсу, коли виникла ситуація овербукинга (кількість пасажирів перевищує кількість посадочних місць) або виліт затримується на тривалий час – добу і більше, пасажир може отримати компенсацію вартості перельоту, або вимагати пересадки на інший рейс, як і в разі затримки на 5-ть і більше годин.
Пасажир може розраховувати на відшкодування всіх витрат, пов’язаних зі скасуванням, тривалою затримкою рейсу або недопуском до посадки в разі овербукинга.
Ситуації, в якій можлива відмова авіакомпанії від відповідальності, пов’язані з винятковими обставинами – нельотну погодою, стихійними лихами, військовими діями, іншими форс-мажорними обставинами. Технічна несправність повітряного судна зазвичай не входить до переліку виняткових обставин.
Збереження багажу
Авіакомпанія зобов’язана забезпечити збереження багажу пасажира. Якщо багаж був загублений, знищений, зіпсований або пошкоджений, Монреальська конвенція передбачає відповідальність перевізника у розмірі до 1170 євро. Вартість багажу оцінюється з приблизного розрахунку до 20 євро за кілограм його ваги. Якщо турист користується послугами авіакомпанії, борт якої приписаний до країни, що не примкнула до Монреальської конвенції або просто для додаткового захисту від втрати або псування багажу, є можливість придбати страховий туристичний поліс, який забезпечить покриття ризиків, пов’язаних з втратою або пошкодженням майна пасажира.